dimarts, 15 de març del 2011

Comentaris en el bloc

Fa pocs dies vaig tenir el dubtós honor de rebre en aquest bloc la primera visita del que anomeria un “troll”, per entendre’ns, un defensor del pensament màgic que comenta utilitzant tota mena de fal·làcies i mitges veritats quan no opta directament per la mentida o l’insult. Acostumen, per exemple, a confondre causalitat amb casualitat o a criticar les idees d’algú atacant a la persona i no a les idees i, naturalment, quasi sempre des de l’anonimat. També se’ls hi dona força bé acusar a tothom d’intolerant per no respectar les seves idees quan ells rarament respecten les dels altres.

Respecte a aquest últim punt voldria deixar clar que segons la meva opinió no totes les idees son respectables, el masclisme o el racisme en serien dos exemples que espero que ningú em discuteixi. Sóc intolerant amb aquestes idees i estic orgullós de ser-ho. Però anant més enllà podria afirmar que per a mi cap idea es mereix el meu respecte per el simple fet d’existir. Respecto, a priori, a les persones i respecto, a posteriori, aquelles idees que m’han demostrat la seva validesa.

Tornant al convidat sorpresa, va escriure el següent comentari a l’entrada Randi i l’homeopatia:
Aquest Randi, més que un mag o il·lusionista, me pareix un egocentric que parla per a les parets. I referent al "reportatge" Homeopatia: La prueba, el vertader títol és "El fraude de la homeopatia". Val més no enganyar a ningú... o no? Per voler treure l'entrellat de segons què, pot ser seria millor començar per no tenir tants prejudicis. O no?

Com podeu observar es tracta d’un comentari típic, va per feina. Comença criticant al James Randi i no a les idees que exposa i continua acusant-me de mentir (podeu fàcilment comprovar que no he fet) i de tenir prejudicis.

He de reconèixer que em va fer certa il·lusió rebre aquest comentari, el meu primer troll! Per això no només no vaig eliminar el comentari si no que a més el vaig contestar. Les conseqüents rèpliques son més del mateix tot i les meves advertències fins que inevitablement arriba un punt en que em canso de parlar amb una paret i decideixo parar-ho.

Per altra banda fa un dies a Magonia vaig fer notar a un d’aquests elements que mentre el Luis Alfonso Gámez a qui tant criticava comentava a cara descoberta ell ho feia escudant-se darrere un pseudònim (covards!) i la seva resposta va ser “¿por que no me chupas bien la pistola esceptico puto?”. Sincerament no vull gent així al meu bloc.

Afortunadament el meu convidat no va arribar a aquests extrems però abans de que ell o algun altre ho faci he decidit tallar-ho d’arrel i activar la revisió de comentaris. Això vol dir que els vostres comentaris hauran de superar la meva censura, afectant a la immediatesa, però ho considero un mal menor i necessari. Fins ara aquest bloc no s’ha caracteritzat per rebre gaires missatges (excepte uns quants de suport que vull aprofitar per agrair) així que no crec que suposi cap problema.

En fi, si voleu comentar o preguntar sigueu benvinguts. Si em voleu corregir o puntualitzar de forma raonada, encara millor, ni ho se tot ni mai ho sabré, però espero saber-ne una miqueta més cada dia. Si voleu criticar per criticar, argumentar en base a fal·làcies i desqualificacions, aquest no és el vostre lloc, Internet és molt gran i sereu més feliços en una altra banda.

4 comentaris:

  1. El Luis Alfonso Gámez acaba de publicar el següent comentari a Magonia, una gran noticia.

    "Confío en que los trolls desaparezcan pronto. El actual sistema de control de comentarios no permite hacer nada al respecto: es malo de solemnidad. Pero me han asegurado que en una semanas dispondré de la herramienta necesaria para impedir el acceso a trolls y que todo debate pueda ser civilizado.

    ¿Por qué no hago nada ahora? Hago lo que puedo. Lo que ocurre es que el volumen de comentarios es tal que controlarlos debidamente me exigiría dedicarme sólo a ello. Además, lamentablemente, algunos comenatristas civilizxados entran al trapo d elos provocadores antes de que yo pueda actuar y se generan hilos en los que ya no puedo hacer nada. Pero confío en acabar con eso y que los broncas no tengan voz aquí."

    http://blogs.elcorreo.com/magonia/2011/3/15/-que-gustaria-saber-magonia-se-cuento-sabado

    ResponElimina
  2. Home, jo tinc una opinió una mica discordant.
    Tot i que estic d'acord amb les postures que defenses, jo penso que el comentari que has rebut no és tant ofensiu com per variar la teva política actual d'acceptació de comentaris.
    He llegit tota el fil de la discussió i penso que s'ha desenvolupat dins de l'educació i el respecte mutu.
    Una altra cosa és que les vostres posicions siguin completament oposades, però com et dic almenys a mi com a lector m'ha semblat que enriquia el debat, precissament perquè un debat és més ric quan les postures no són les mateixes.
    En el que et dono la raó és que si el bloc se't comença a omplir de trolls dels bons doncs hi has de posar remei. Com et dic és la meva opinió, però en aquest cas jo no he vist un troll, si no una persona que pensa radicalment diferent a tu (i a mi).

    ResponElimina
  3. Quim, gràcies per la teva opinió, però em coneixes de fa temps i saps molt bé com m’agrada discutir, el motiu del filtratge no és aquest, si no evitar arribar a majors.

    Estic d’acord en que el primer comentari no és tant ofensiu (de fet no em vaig ofendre tot i que no m’agrada que m’acusin de mentir). Això sí, posaré en dubte si era o no la seva intenció ja que el to que utilitza és clarament burleta... o no?. La qüestió és que el JRR i jo ja ens coneixíem d’abans, del bloc del Javier Armentia “Por la boca muere el pez” on l’he vist defensant l’ensenyament de l’homeopatia i l’astrologia a les universitats i on tampoc contesto als seus comentaris, de fet, no tinc per costum contestar els “arguments” del tipus que ell exposa, no és res personal. N’he anat a buscar un que em va fer certa gràcia:

    #12 Walkyrie: "los creacionistas pretenden imponer su visión seudocientífica a la comunidad científica". El creacionismo es una teoría (como es otra teoría el evolucionismo). No sé de donde saca eso de que los creacionistas quieren imponer su visión seudocientífica (sic). (http://javarm.blogalia.com/historias/69106#comentarios)

    Certament en conec de molt més impresentables, aquest, dintre del que cap, és força educat, i d’haver estat un altre probablement ni m’hagués dignat a contestar i ara els seus comentaris estarien eliminats.

    Però no vaig crear el bloc per “barallar-me” amb gent així. No escric aquest bloc per convèncer a ningú de res. No m’agraden els “diálogos de besugo”, no m’agrada haver de rebatre una vegada darrere l’altre les mateixes fal·làcies. No és problema d’opinions diferents, és problema d’argumentar correctament i de que les converses arribin a algun lloc.

    Crec, sincerament, que serà més feliç en una altra banda. Potser, tal i com diu el Mauricio-José Schwarz, aquest bloc no era per a ell (http://charlatanes.blogspot.com/2009/09/quiza-este-blog-no-es-para-usted.html).

    Amb tot, si mai torna a comentar en aquest bloc (cosa que no crec que faci) argumentant correctament, els seus comentaris seran publicats. Amb tot, si més endavant el volum de comentaristes creix i abandono la revisió prèvia, els seus comentaris no seran eliminats a no ser que es dediqui a insultar.

    Però mentrestant tinc coses millors a fer. Escric el bloc per afició, no per feina.

    ResponElimina
  4. Ok, ara em queda més clar. És clar que jo no coneixia els antecedents. En no coneixer-los, per això em sobtava una mica la intensitat en què havia derivat el tema.
    I estic totalment d'acord amb que en el teu bloc hi has de disfrutar. Aquí estem per difondre ciència a la gent oberta de mires i que vulgui escoltar, però des de la visió que això es fa per passió i afició, i per tant també per divertir-nos. I discutir amb gent intransigent estic completament d'acord amb tu que no serveix de res i només erosiona.
    O sigui que tu a per totes, segueix publicant que als que et seguim en seguirem disfrutant!

    ResponElimina